KÖPVILLKOR
BEMA KÄTTINGMÄSTER AB
Är det något du undrar över gällande våra
villkor når du oss enklast på info@kattingmaster.se.
Allmänt:
För privatpersoner, gäller Distansavtalslagen
samt Konsumentköplagen.
För företag gäller leveransbestämmelserna i NL 09 -Teknikföretagen.
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när
BEMA Kättingmäster bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En
orderbekräftelse skickas normalt senast 48 timmar efter att beställning
mottagits av BEMA Kättingmäster. Om leveranstid ändras i beställningen kommer
kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köp
av standardprodukter utan kostnad fram till att varan är skickad. BEMA
Kättingmäster har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess
att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste
som privatperson vara 18 år och som företag registrerad på Bolagsverket.
2. Priser
Priser enligt gällande prislista. Dessa kan ändras
av omständigheter som BEMA Kättingmäster inte råder över. Till exempel
väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Expeditionskostnader
kan tillkomma.
3. Frakt och
minimiorderavgift
Fraktkostnader debiteras FCA, andra villkor enligt
överenskommelse. Vid order under 500 kr + moms tillkommer en minimiorderavgift
på 120 kr + moms. Gäller både företag och privatpersoner.
4.
Betalningsvillkor
Privatpersoner betalar före leverans via
bankgiro eller Swish. Direktkunder
betalar med Swish eller kortbetalning. Företag med kredit betalar på 30 dagar
Netto eller enligt överenskommelse. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta
enligt lag, påminnelseavgift (1981:739) samt inkassokrav sköts av extern part.
Kreditupplysning tas alltid på företag vi nyregstrering som kund. Kreditprövning är en förutsättning för att
kunna behandla ett köp med önskemål om kredit. Personuppgifter hanteras i
enlighet med gällande lagstiftning, se Bemas Externa Integritetspolicy.
5. Leveranser/transport
Beställningar som görs före klockan 16.00 på
helgfri vardag behandlas inom 48 timmar och levereras normalt inom 2-5
arbetsdagar inom Sverige. Vi reserverar
oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera
hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden
har alltid rätt att häva köp av standardsortimentet utan kostnad om varan inte finns
i lager. Leverans till privatpersoner: paketen levereras av DHL till
utlämningsställe eller skickas som post. Avisering skickas via e-post eller sms
och du som kund är ansvarig att uppgifterna ni uppgett är korrekta. Om paket
inte hämtas ut debiteras en extra avgift på 200 kr. Leverans till företag:
standard är med en av våra avtalade speditörer eller enligt annan överenskommelse
med kund. Vid leveranshinder pga felaktiga adressuppgifter eller stängt
debiteras ni speditörens aktuella avgift.
6.
Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra
leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte
kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i
tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar
till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar generellt om
leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet av
standardsortimentet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Skadade
varor
När du får dina varor är det viktigt
att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig
eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till
info@kattingmaster.se.
8. Ångerrätt
och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen
rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra
ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara
måste vara oanvänd och tillhöra vårt standardsortiment samt vara kvar i sin
originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för
returfrakten.
9.
Reklamationer
Om ni vill reklamera en skadad eller
felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner.
Meddela oss helst via e-post info@kattingmaster.se innan du skickar något. Lägg
med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar
för frakten till oss. Vid en eventuell tvist med privatpersoner följer vi
alltid ARN:s rekommendationer. Företagskunder ringer ansvarig säljare för
eventuell retur/ersättningsleverans, utredning av avvikelsen.
10.
Återbetalning/kreditering
Vid godkända reklamationer där
återbetalning ska ske återbetalar vi till samma konto som använts vid
betalning.
11.
Reservationer
Bema Kättingmäster garanterar inte
att hemsidan alltid ska vara tillgänglig, utan avbrott, snabb, säker och fri
från fel. Vi reserverar oss också från eventuella tryckfel i gällande
prislista. Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser
från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår
kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
12. Skydd av
personuppgifter
I samband med registrering och
beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår
verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som
du förväntar dig av oss. Enligt GDPR lagen har du rätt att få den information
som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller
irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister.
Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@kattingmaster.se). Vi
försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter
(se vår externa integritetspolicy).
13. Force
Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof,
stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser
utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna
avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda
avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra
förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer
länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om
konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument
kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du
handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr
Då kommer du till:
"European Commission official website
The Online Dispute Resolution website is an
official website managed by the European Commission dedicated to helping
consumers and traders resolve their disputes out-of-court."